Adatokat kaptam arról, kikhez és milyen arányban folynak az állami reklámmilliárdok. Gyűlöletkeltés és sajtófinanszírozás 2 az 1-ben, és van néhány meglepő szereplő ezen a piacon is. 

A magyar kormány évente legalább 50 milliárd forintot költ arra, hogy „tájékoztassa” a polgárokat a tevékenységéről, vagyis saját politikai üzeneteit sulykolja minden létező csatornán, kelti a gyűlöletet az aktuális ellenséggel szemben és hazugságokkal járatja le az ellenzéket. A propagandára költött milliárdok másik célja, hogy fenntartsák a fideszes sajtóbirodalmat. Erről kaptam nemrégiben – hosszas utánajárás után – néhány érdekes adatot a Rogán-féle propagandaminisztériumtól.

Megkaptam hét konkrét, májusi-júniusi megrendelés részletes adatait, az úgynevezett médiaterveket, amelyek pontosan megadják, hol mennyiért hirdet a kormány. Jellemző módon a 117 oldalnyi, nehezen olvasható táblázat egy része hibás volt, így csak öt konkrét kampányról vannak számaink, amelyeket ráadásul kézzel kellett összesíteni (a teljes file innen letölthető; kb. 80 MB). Nettó 6,4 milliárd forintot költöttek el ezzel az öt megbízással (erre jön még a 15 százalék ügynökségi díj Balásy Gyula cégének, plusz az áfa), aminek az elosztása valószínűleg jól reprezentálja az összes propagandaköltés elosztását is.

Ilyen, nehezen olvasható táblázatokból derül ki, hogy működik a propgandamédia

A legtöbb pénzt, nettó 2,67 milliárd forintot a fideszes sajtó zászlóshajója, a Magyar Nemzetet, Nemzeti Sportot és az összes megyei lapot is kiadó Mediaworks Zrt. kapja, ami az össze költés 41 százaléka. Ez már önmagában rengeteg, de érdemes még hozzászámolni a cég tulajdonosa, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) nevű konglomerátum egyéb érdekeltségeit, például az Origo kiadóját vagy a Hír TV-t is, így az összes állami költés majdnem fele a KESMA-birodalomhoz kerül. Ez már teljes monompólium: nem csak a híreket uniformizálták, de pénzügyi értelemben is uralják a reklámpiac jó részét. 

A második helyen az egykori Simicska-birodalom ékköve, a Publimon Kft. áll, amely vezető a közterületi plakáthelyek piacán: nettó 1,4 milliárd forint, az összes költés több mint 22 százaléka ment ide – ne csodálkozzon senki, hogy az utak mellett és a házfalakon mindenütt a kormány üzenetei köszönnek vissza. 

A harmadik helyen egy igazán érdekes cég áll: a Village Media Kft. rengeteg helyi lap, városi tévé vagy önkormányzati portál reklámfelületeit értékesíti, a segítségével a propaganda tényleg helybe megy, mindenkit elér. Ez a cég az öt kampányból 6,6 százalékos szeletet, nettó 426 millió forintot kapott. Az érdekesség, hogy a cég tulajdonosa, Hidvégi Krisztina, aki valószínűleg azonos a Balásy-féle New Land Media Kft. médiaigazgatójával – vagyis a kormány által megbízott ügynökség a saját vezető munkatársuk cégének osztja az állami pénzt. Ez egy kulturált országban biztosan összeférhetetlen lenne, sőt, valószínűleg bűncselekmény is. 

Teljesen biztos, hogy a propagandakiadások egy jelentős részének semmi köze nincs az olvasottsághoz/nézettséghez. A Pesti Srácok című revolverportált működtető Insider Media Kft. például úgy kapott 103 millió forintot az általam megismert öt kampányból (ez a teljes költés 1,6 százaléka), hogy a lap látogatóinak száma – a nyilvánosan elérhető, hivatalos mérések szerint – nem éri el a napi 50 ezret. Ennél is többet, az összes költés 2 százalékát (nettó 132 millió forintot) kapta a nem is auditált, valószínűleg néhány ezer példányban kiadott Magyar Hírlap, illetve a reklámfelületeit értékesítő Rising Star Kft. Hasonló összegnek örülhetett a Demokrata hetilap kiadója, az Artamondo Kft. is.

Érdekes tanulsága a megkapott és feldolgozott adatoknak, hogy náhány, kormánypártinak nem nevezhető kiadó is kap a propagandaköltésekből. A teljes összeg 3,3 százaléka például a Népszava kiadójának, a XXI. Század Média Kft. esett le (ez 215 millió forint csak ebből az öt kampányból). Eszem ágában sincs megkérdőjelezni a Népszava újságíróinak tisztességét és függetlenségét, de a jelek szerint a kiadójuk – amely nemrég Leisztinger Tamás üzletember tulajdonába került – kormányzati lélegeztetőgépen van, ami biztosan nem megnyugtató hír az ő számukra sem. 

A kormányváltás után sürgős lépéseket kell majd tennünk:

  • Azonnal és drasztikusan korlátozni kell az állam reklámköltéseit, betiltani a propagandát. Erre van egy kész törvényjavaslatunk még 2017-ből, néhány apró változtatással ezt azonnal el lehet fogadni. 
  • A KESMA/Mediaworks konglomerátumot fel kell darabolni! A jelenlegi versenyjogi törvények sem tennék lehetővé egy ekkora monopólium létezését, csakhogy a kormány „nemzetstratégiailag kiemelt jelentőségűnek” minősítette, így kivonta a versenyhivatal és a Médiatanács hatásköréből. 
  • Az MTVA-t is meg kell szüntetni, mert teljesen ellenőrizhetetlen, a felelősséget elmismásoló szervezet. Helyette új, szakmai alapon működő, reklámmentes, valódi közszolgálati tévét, rádiót és nemzeti hírügynökséget kell létrehozni. 
  • Szükség lesz egy teljesen új médiatörvényre, amely egységes rendszerben kezel mindenkit, aki híreket vagy szórakoztató tartalmakat akar eljuttatni a közönséghez. Ennek úgy kell biztosítania a sajtó legteljesebb szabadságát, hogy képes betartatni a „hazudni nem szabad” elvet is. 
  • Teljesen biztos vagyok benne, hogy a sajtó bizonyos szereplői részéről lesz igény a kormányváltás után is valamiféle állami támogatásra. Ez a legnehezebb kérdés, mert nem csinálhatjuk ugyanazt, mint a Fidesz. Ha a mai ellenzék úgy dönt, hogy szeretne valamiféle sajtótámogatást, akkor annak egységesnek kell lennie és objektív elvek szerint, ellenőrizhető vállalások alapján kell működnie, nem lehet kivételezni és zsebből osztani a százmilliókat!